lauantai 23. huhtikuuta 2016

Vaatevallankumousviikko



Tällä viikolla vietetään vaatevallankumous-viikkoa.
Kolme vuotta sitten Bangladeshissa romahti vaatetehdas,jossa
yli tuhat ihmistä kuoli ja n 2000 loukkaantui.
Kampanjalla herätetään ihmisiä ajattelemaan
vaateteollisuuden vastuullisuutta.
Ompelijat ovat myös osallistuneet kamppanjaan.
Olen onnellinen, että minulla on mahdollisuus ja taito 
 suurimmaksi osaksi tehdä itse omat ja lasteni vaatteet.
Toki vastuullisuutta voin osoittaa siinäkin,
paljonko vaatteita ompelen.
Liika on liikaa,mutta toisaalta,
tämä on minulle harrastus ja kaikki ommellut vaatteet
lähtevät meiltä kiertoon.
Juuri viime  viikolla möin ommeltuja ja itsekin kirppareilta
ostamiani vaatteita kymmenittäin eteenpäin. 

Onnekseni pääsin viikko sitten käymään Helsingissä
Lapsi- ja kässämessuilla.
Olin kerrankin järkevä,ja ostin vain kolme kangasta!
Kaksi niistä on jo ommeltu
(olisi kolmaskin,jos ei eläminen haittaisi harrastusta:D ).

Yläkuvassa on tyttären legginsit.
Kangas on Ikasyrin, ja ostin viimeisen palan.
Tämä on kakkoslaatua,mutta ilmeisesti uusi erä
priimaa on tulossa. Jee, saan itsellenikin leggarit!




Toinen kangas oli myös Ikasyriltä.
Tein poikaselle siitä housut.
Olen jotenkin tykästynyt näihi kuosihousuihin,vaikka
 perheen teinit kyl vähän vieroksuu.

Koska tämä muori  ei malta olla ompelematta,
niin valkoisesta trikoosta syntyi rusettipaita.
Näitäkin on nyt näkynyt ompelupiirissä melko paljon.
Taitaa olla tanskalaisen vaatemerkin idea. 
Minulla näistä henkseleistä tuli liian leveät.








Ja pitihän se muorinkin julkaista
instassa kuva kamppanjaan liittyen.
Minulla on joka päivä omatekemää päälläni,
ja siitä olen tosi onnellinen.
Kaupasta ei löydy sopivia ja istuvia vaatteita.
Tämän mekon ompelin tosi ihanasta
Ainolan vyyhti-trikoosta.
Valkopohjainen on jo kaupasta loppunut,
mutta lisää on ilmeisesti tulossa.
Kaava tässä on Aikuisten mekkotehtaan Aino.



Ja vielä loppuun yksi täällä julkaisematon kuva.
Ensimmäiset lettikuosiset vaatteet ompelin
kolme vuotta sitten,kun kangas tuli markkinoille.
Innostus kuosiin ei ole laantunut,vaikka olen
sitä metreittäin ommellut.
Nyt sain käsiini harmaapohjaista lettiä
ja siitä sai pikkupoika paidan.
Oi oi!










6 kommenttia:

  1. Mä ihastelen edelleen tuota sun vyyhtimekkoa. Kangas on kaunis ja malli sopii sulle loistavasti. Oletko sinä pienentänyt tuota pääntietä merkittävästi verrattuna siihen kaavaan? Minusta minulla tuli kaavan mukaan todella paljon avarampi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se kaavassa avarampi. Mulle liian iso,putos harteilta. Olen jatkanu olkalinjaa 3cm sisäänpäin eli aika paljon pienempi.

      Poista
  2. Miten joku kuosi voikaan istua jollekulle niin hyvin - vyyhti on sinun kankaasi ja mekon kaava the kaavasi!!!! Ihania vaatteita toki kaikki muutkin.

    VastaaPoista
  3. Pikkupippuri kyllä kiteytti minunkin ajatukset hyvin :). Vyyhti sopii sinulle todella hyvin ja Aino-kaava myös. Tykkään muistakin vaatteista paljon. Harmittaa, kun en tajunnut, että tuo letti sopii noin hyvin pojillekin. Tosin mulla oli niitä valkoisempia.

    VastaaPoista